الهام از فرم‌ های طبیعی و شکل گیری فضاهای مدرن Reviewed by Momizat on . سوالات تحقیق : آیا می توان ادعا کرد گرایش انسان معاصر به فرم های پست مدرن حاصل ریشه در معماری سنتی و بدوی دارد؟ آیا می توان با الهام گرفتن از کالبد فضاهای طبیعی سوالات تحقیق : آیا می توان ادعا کرد گرایش انسان معاصر به فرم های پست مدرن حاصل ریشه در معماری سنتی و بدوی دارد؟ آیا می توان با الهام گرفتن از کالبد فضاهای طبیعی Rating:

الهام از فرم‌ های طبیعی و شکل گیری فضاهای مدرن

نویسنده: عاطفه سریری

سوالات تحقیق :

  • آیا می توان ادعا کرد گرایش انسان معاصر به فرم های پست مدرن حاصل ریشه در معماری سنتی و بدوی دارد؟
  • آیا می توان با الهام گرفتن از کالبد فضاهای طبیعی فضای مصنوع مناسبی را طراحی کرد؟

نمونه موردی : غارهای کرفتو و موزه هنر حسین دوشی

در خیلی از موارد برای طراحی از فضاهای طبیعی الهام گرفته می شود. اما اینکه نتیجه کار تا چه حد رضایت بخش باشد و از فضای طبیعی تا چه حد بطور مستقیم ایده گرفته شده باشد از مواردیست که جای بحث دارد. در سفر کردستان یکی از فضاهایی که دارای چنین ویژگی طبیعی بود غار کرفتوست. فضای غاری شکلی که در گذشته بسیار دور محل زندگی انسان بوده است. فضای اورگانیک در غارهای کرفتو یادآور فضای طراحی شده بنایی مانند موزه هنر حسین دوشی در شهر احمدآباد هندوستان است. حتی با یک نظر کلی در این فضا می توان به شباهت بسیار زیاد این فضا با مجموعه حسین دوشی پی برد.معماری این بنای زیرزمینی با کف و سقف و دیوارهای شیب‌دار و منحنی که حال و هوای غارها را ایجاد می‌کند.فضای داخلی موزه دوشی به شدت تحت تاثیر معماری غار است، بطوریکه حتی فضاهای غار کرفتو در بعضی جزئیات دست‌سازتر به نظر می آیند. نکته جالب در این فضا شباهت این غارهابا معماری امروز دنیاست.بعنوان مثال در معماری این غارها شاخصه هایی چون : لایه لایه بودن، نداشتن زاویه های نود درجه و استفاده از انواع شیب در دیوارها و کف ها، عدم برتری سطحی خاص به سطوح دیگر، از بین رفتن مرز بین دیوار و سقف همه و همه که از خصوصیات معماری فولدینگ می باشد و در این فضای طبیعی وجود دارد، نشان دهنده شباهت این فضای اورگانیک و طبیعی به فضاهای ساخته شده به سلیقه و خواست انسان معاصر است. چنانکه در موزه دوشی نیز این قوانین بطور خود آگاه یا ناخودآگاه بچشم می خورد.نکته جالب توجه دیگر این است که کاربری مناسبی که در زمان حال تا حدی فضا انسان را به آن سمت پیش می برد در هردو فضا یکسان است.چنانچه در تجربه ای که در سفر داشتیم با قرار گرفتن در غارهای کرفتو خواسته جمع به این سمت هدایت شد که با جمع شدن در گرد یکدیگر آواز خوانده شود.گویی که فضا برای چنین فعالینتی پیش بینی شده بود. این اتفاق در هردو فضا بطور مشابه رخ داد.

03

موزه هنر حسین دوشی، هندوستان

02 01

غار کرفتو، کردستان

نتیجه گیری
این اتفاق می تواند حاکی از این مطلب باشد که از پتانسیل قوی فضاهای طبیعی نیمه باز بطور جدی‌تر می توان در فضاهای امروز معماری استفاده کرد. فضاهایی که می توانند چه از لحاظ فرم و چه کاربری، با توجه به نزدیک شدن به الگوی امروز، راهگشای مناسبی برای طراحی فضاهای امروز دنیا باشد.

ارسال یک دیدگاه

| ترجمه شده توسط وبسایت هیــگز | ذره ی خدا

بازگشت به بالا