مصاحبه تخصصی با کاترین گوستاوسون، عضو انجمن معماران منظر آمریکا Reviewed by Momizat on . در ادامه برنامه معرفی معماران منظر و آشنایی با آثار و نظرات آنها، در شماره پیش نشریه اینترنتی منظر، معمار منظر "کاترین گوستاوسن" و کارهایش را معرفی نمودیم. در ا در ادامه برنامه معرفی معماران منظر و آشنایی با آثار و نظرات آنها، در شماره پیش نشریه اینترنتی منظر، معمار منظر "کاترین گوستاوسن" و کارهایش را معرفی نمودیم. در ا Rating:

مصاحبه تخصصی با کاترین گوستاوسون، عضو انجمن معماران منظر آمریکا

نویسنده: سعاد صریحی

در ادامه برنامه معرفی معماران منظر و آشنایی با آثار و نظرات آنها، در شماره پیش نشریه اینترنتی منظر، معمار منظر “کاترین گوستاوسن” و کارهایش را معرفی نمودیم. در این شماره برای آشنایی بیشتر با نظرات این معمار منظر مطرح در دنیای غرب، مصاحبه ای را که سایت انجمن معماران منظر آمریکا (asla) اخیراً از وی انتشار داده است را ترجمه نموده در اختیارتان قرار می دهیم:
کاترین گوستافسون عضو انجمن معماران منظر آمریکا و در راس شرکت گوستافسون گوتری نیکول است. وی عضو افتخاری موسسه سلطنتی معماری انگلستان، عضو افتخاری طراح سلطنتی آن موسسه، برنده مقام از آکادمی معماری فرانسه واز برندگان جایزه کرایسلر و جین درو لندن است.

01

 در سال های اخیر سیاست های مقدماتی طراحی ملی ایالات متحده بحث هایی را درباره ایجاد برنامه هایی کرده است که سرمایه گذاری در طراحی را تشویق کند، امتیازهای ملی برای پژوهش در طراحی ایجاد کند، پست های دولتی بالا رتبه را برای نوآوری در طراحی در نظر بگیرد و از راه حل های مبتنی بر طرح برای تغییرات اقلیمی پشتیبانی کند. شما چه چیزی را به عنوان یک ارزش در سیاست طراحی ملی قلمداد می کنید؟
از نظر من اینها مقدمات خوبی برای طراحی است. آنچه که ما در فرآیند طراحی فراموش کرده ایم “حس و حال شهری بودن” است. طرح های ما تنها نقش درآمدزایی ندارند بلکه یک نقش شهری را ایفا می کنند. این مشکلی است که برای معماری منظر وجود دارد، تمام پارک های عمومی و مناظر شهری ما عموماً برای استفاده اقتصادی برنامه ریزی شده اند و به جای اینکه به عنوان یک بنیان شهری عمل کنند، به فعالیت های اقتصادی می پردازند.
گرچه از دید من مخالفتی میان طرح و رقابت اقتصادی وجود ندارد و بعضی از طرح ها باید نقش رقابتی خود را در عرصه اقتصادی حفظ کنند ولی تمام آنها نباید به سمت مسائل اقتصادی گرایش داشته باشند.
قانون جدید ایالات متحده سرمایه های دولتی را به پارک های شهری تخصیص داده و آنها را به عنوان عاملی در ایجاد اجتماع سالم برشمرده است. «چاکا فتاح»، نماینده نیوجرسی، اخیرا اینگونه بیان کرد: “تلاش برای مجموعه فعالیت های احیای شهری باید در محدوده پارک های شهری صورت پذیرد.” باغ لوری و دیگر پارک های شهری ازجمله گوستاوسون گوتری نیکول چگونه در زمینه مجتمع های شهری و اقتصاد مشارکت کرده اند؟ شما چگونه درآمدهای محیطی، اقتصادی و اجتماعی را به سیاست گذاران محلی که ممکن است تمایلی به سرمایه گذاری برای پارک های شهری نداشته باشند واگذار می کنید؟
اشکال کار همین جاست. زمانی که فکر می کنید باید چیزی به سرمایه گذاران محلی واگذار شود شما دوباره وارد قلمرو اقتصادی شده اید. آنچه که درمورد پارک های شهری اهمیت دارد اینست که تنها راه حل برای پراکندگی شهری محسوب می شوند که یکی از عواملی هستند که بحران انرژی را با خود به همراه دارند. پایداری یعنی تلاش برای برقراری هارمونی بر روی کره زمین و این امر بدون متراکم کردن شهرها امکان پذیر نیست و تنها راه برای متراکم کردن شهرها وجود فضاهای شهری است.
از دلایلی که اغلب مردم به حومه شهر نقل مکان می کنند، داشتن فضایی برای تنفس است. منظر شهری در داخل شهر می تواند جایگزین آنها شوند. این فضاها یک زندگی سالم را فراهم می آورند و به مردم اجازه می دهند که فرزندان خود را در فضاهای شهری بیرون ببرند و یا ورزش کنند.
من با نظرات نماینده نیوجرسی موافق هستم که مجموعه فعالیتهای احیا شهری نیز باید در پارک های محدوده شهری صورت پذیرد.
شما اخیراً به مجله دوئل این گونه گفته اید که: “منظرشهری با شهرها و فضاهای محلی ما ادغام خواهد شد. چگونه توانستید به این هدف دست پیدا کنید؟ علاوه بر پارک های شهری با چه نوعی از معماری منظر را که بیشتر به شهرها اضافه شده اند برخورد کرده اید ؟
تجربه ای که یک فرد از هنگامی که از خانه خارج می شود – برای هر هدفی که صورت گیرد، چه به منظور خرید یارفتن به سر کار – یک تعامل با منظر محسوب می شود. من قبلا اینگونه گفته ام ، همه جا آسمان همین رنگ است. برای تمام معماران منظر، هرچیزی در زیر آسمان باز می تواند موضوعی برای یک مقاله معماری منظر باشد.
از جمله وظایفی که معماران منظر متعهد به انجام آن هستند، عملکرد دوم و سوم فضاست. به عنوان مثال یک روزدر حوالی واشنگتن دی سی یک کلیسا همراه با یک پلکان بسیار بزرگ وجود داشت که مردم از پله ها بالا و پایین می رفتند. این پله های بزرگ یادمانی که به منظور دسترسی تشریفاتی به ساختمان بنا شده بودند، تبدیل به مکانی برای ورزش کردن شده بودند. اگر ما به حرکت رو به رشد شهر کمک کنیم و محیط شهری را بهبود بخشیم، می توانیم شهرهای متراکم تری داشته باشیم که به خوبی عمل کنند.
پروژه شما با عنوان باغهای خیال «Les Jardins de l’Imaginaire» برنده جایزه اروپا با عنوان میراث قرن بیستم شد. لطفاً پروژه را توصیف کنید و بگویید چگونه فرهنگ فرانسوی را در آن مجسم کردید؟

02

03

 04

ایده باغهای خیال، جزئی از تاریخ باغ می باشد. هدف این بود که عناصر ساختاری مختلف مانند محورها، چشم انداز و پلان از باغهای تاریخی گرفته شود و به فرم های معاصر برگردانده شوند. هنگامی افراد یک باغ تاریخی را در فرانسه یا جاهای دیگر مشاهده می کند ، به دنبال این عناصر ترکیبی می گرددکه خود پایه و اساس به وجود آمدن باغ هستند.
پاسخ این سوال که این باغ ها چگونه فرهنگ فرانسوی را تجسم می بخشند را می توان در Terrasson-La-Villedieu پیدا کرد. Terrasson در زبان فرانسوی از Terre و Son تشکیل شده است که به معنای صدای زمین می باشد. باغ دارای یکسری تراس است که سابقاً به عنوان تراسهایی برای کشت انگور استفاده می شدند و در آن منابع آبهای طبیعی جریان داشته که باعث ایجاد صدا می شده است. استفاده مجدد از آب و تراسها در سراسر پروژه باعث ایجاد پیوند میان تاریخ و باغ مذکورشده بود.

05

06

شرکت گوستاوسون طراحی  منظر را برای موزه تاریخ و فرهنگ آفریقایی – آمریکایی اسمیتسونین که در درفروشگاههای ملی سال ۲۰۱۵ افتتاح خواهد شد عهده دار است. تیم طراحی پروژه شاملAdjaye Bond Freelon / Smith Group می باشند. چگونه معماری منظر موزه جدید را با فروشگاههای ملی ادغام خواهد کرد؟ این طرح چگونه ارزشهای موزه را منعکس خواهد کرد؟
موزه بر روی یک سایت منحصر به فرد در نزدیکی بنای یادبود واشنگتن قرار گرفته است. این سایت به کاخ سفید و یادمان لینکولن و جفرسون مشرف است و نزدیک یکی از مسیرهای ورودی اصلی به شهر قرار گرفته است. سایت مورد نظر قسمتی از یک ترکیب بسیار بزرگتر می باشد که در طول بیش از صدها سال رشد پیدا کرده است. طراحی این منظر برای موزه با یک ترکیب کلی باعث ایجاد یک جداره شهری و چهارچوبی برای ساماندهی فضای باز در مجموعه بناهای یادمان های واشنگتن خواهد شد.
همزمان با آن ما بایستی برای بیان داستان موزه با خود سایت درگیر شویم. علاوه بر قدرت نمادین مکان و فضاهای مجاور آن، عناصر تاریخی نیز، مانند مانند تکامل سایت از یک زمین مردابی به موقعیت کنونی آن وجود دارد، که بیانی در طراحی ما پیدا خواهد کرد و در خدمت داستان فرهنگ و تاریخ آمریکایی – آفریقایی قرار می گیرد.موزه به دنبال این است که علاوه بر اینکه داستان خود را برای همه قابل فهم کند، با بزرگنمایی یک داستان عمومی آمریکایی آن را برای همه قابل درک نماید. با توجه به روح فضاهای ورودی و دسترسی، طراحی منظر در ارتباط با طراحی معماری قرار می گیرد که به دنبال یک ورودی خوشایند و دلباز می باشد.

07

 یک مجله طراحی، حیاط موزه هنر آمریکایی کوگود اسمیتسونین را به دلیل شاهکار مهندسی ساختمان مدرن آن یعنی سقف معلق اش یکی از هفت عجایب مدرن دنیای معماری نامیده است. شرکت شما در این پروژه با شرکت فاستر و شرکا همکاری نزدیکی داشت. چگونه همکاری در طراحی سقف و حیاط با یکدیگر پیش رفتند و شما آن را چگونه توصیف می کنید؟
فضای حیاط باید به گونه ای طراحی می شد که در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده باشد. حیاط مذکور قبل از اینکه سقف فاستر و شرکا ساخته شود یک حیاط روباز بود. ما همکاری بسیار نزدیکی با فاستر و شرکا برای حصول اطمینان از اینکه آب و هوا نه فقط با انسان بلکه با گیاهان نیز سازگار باشد داشتیم. ما پژوهشهای زیادی انجام دادیم تا یک احساس از حیاط ایجاد کنیم این در حالی بود که مدیران موزه می خواستند یک فضای رسمی داشته باشند، نوعی از سالن رقص که بتواند ۱۰۰۰ نفر را در خود جای دهد. ما مجبور به ایجاد فضایی بودیم که کل مردم را در خود جای دهد اما وقتی مراسمی وجود نداشت هنوز می توانست به شکل خودش باقی بماند.
در این پروژه توجه زیادی به جایی که محوطه ساختمان ساخته شده بود شد. ساختمان اداری پیتنت از مثالهای بسیار مهم آمریکایی از احیاء سبک کلاسیک یونان می باشد. این ساختمان بین سالهای ۱۸۳۰ تا ۱۸۶۰ ساخته شده واز لحاظ تاریخی بسیار مهم می باشد. ما به احیاء کلاسیک یونان نگاه کردیم تا با دانستن اینکه شما اکنون در حیاط بسیار مدرن اما با بازتابی از تاریخ قرار گرفته اید تصمیم بگیریم که چه چیزی برای خود ساختمان مناسب خواهد بود. همچنین نمی خواستیم احساس مناطق استوایی یا مدیترانه ای را ایجاد کنیم، زیرا اینجا قبلاً یک حیاط با آب و هوای معتدل بوده است.
یکی از خصوصیات اصلی حیاط یک حوض با لایه نازک از آب با عمق تنها حدود ¼ اینچ است .چهار عدد از اینها کل فضا را به هم مرتبط می سازند. این حوض های سطحی می توانند همزمان با هم خاموش شوند و یا برای تحرک دادن به فضا برخی از آنها روشن و بقیه خاموش باشند. همچنین برای برگزاری یک مراسم بسیار بزرگ تمام آنها می توانند به منظور گسترش فضا خاموش شوند.یک متخصص گیاه شناس به نام دن هینکلی تیم ما را برای تنظیم گونه ای از گیاهان که حیاطی را با آب و هوای معتدل گذشته یادآور شود، همراهی می کرد. برای رسیدن به این هدف، همکاری بسیار نزدیکی با فاستر و شرکا ایجاد کردیم تا مطمئن شویم میزان مناسبی از نور برای انسانها و گیاهان وجود خواهد داشت. هم زمان با آن، ما همچنین با مسئولین تدارکات برای حصول اطمینان از اینکه خدمات به شکل صحیحی در مراسم های بزرگ ارائه شوند هماهنگی می کردیم ، چیزی که بسیار مهم است این بود که کارکنان مراسم نتوانند عملکرد موزه را مختل کنند.
طراحی کارهای آبی مجموعه که توسط فاستر و شرکا صورت گرفت باعث به چشم آمدن سقف می شود. این حوض با لایه نازک آب انجام می دهد این است که به عنوان یک آینه کامل عمل می کند، بدینگونه نه تنها معماری معاصر سقف، بلکه معماری تاریخی دیوار شمالی که یکی از زیباترین دیوارهای موجود در این فضاست را بر روی زمین منعکس می کند. بدین طریق شما همزمان ترکیبی از هر دو تصویر فوق را درون منظر دارید که حس دوگانه ای را در فضا به وجود می آورد و بافتی را ایجاد می کند که بسیار تاثیرگذار است.

 از نظر من آخرین چیزی که در مورد حیاط اهمیت دارد نورپردازی آن است. جورج سکستون[۱] که یکی از نورپردازان داخلی بنام در واشنگتن دی سی است، در این طرح برای خلق یک نورپردازی احاطه کننده، مسحور کننده و ملایم مانند یک اثر هنری معاصر با ما همکاری نزدیکی داشت. نورپردازی می توانند با رتگ های متنوع و نورهای متفاوت صحنه ای از نمایش بیافریند به گونه ای که با مناسبت ها و منش های متفاوت سازگاری داشته باشد.

باغ کوگود[۲] و گردشگاه تپه مک کاو[۳] در سیاتل هر دو ویژگی جالبی در خود دارند که همان حوض با لایه های نازک آبی است که از روی سطح سنگی سرازیر می شوند. آیا شما این ویژگی را به عنوان مشخصه طراحی تان در شرکت خود می شناسید؟

اولین نوع از این طرح در موزه تاریخ طبیعی نیویورک در سال ۱۹۹۷ طراحی و در ۲۰۰۹ تکمیل شد. این عنصر به مهمترین ویژگی در کارهای ما مبدل شده است و از نظر من بسیار رویایی و سازگار هستند. این عناصر علاوه بر داشتن صدای آب، حرکت، روانی و انعکاس آن، ایمنی بسیار بالایی نیز دارند.

09
در واقع این عناصر برای فضاهایی با کاربری موقت و فضاهایی که نیاز به پخش آب و استفاده از موتور آبی ندارند کاربرد دارند. هم چنین آنها بسیار اقتصادی هستند زیرا که بیشترین کیفیت را با کمترین میزان آب به شما عرضه می کنند. من شخصاً آنها را دوست دارم چون بسیار آرام، شفاف، متین و بی تلاطم هستند.
ترجمه شده از سایت: www.asla.org

“دانلود فایل های پیوست مطلب”

—————————————————————————————–

Icon of مصاحبه تخصصی با کاترین گوستاوسون، عضو انجمن معماران منظر آمریکا مصاحبه تخصصی با کاترین گوستاوسون، عضو انجمن معماران منظر آمریکا (596.7 KB)

 &nbsp  &nbsp &nbspتعداد دانلود: 1

 &nbsp  &nbsp &nbspزمان آخرین دانلود: پنج شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۵

——————————————————————————————

ارسال یک دیدگاه

| ترجمه شده توسط وبسایت هیــگز | ذره ی خدا

بازگشت به بالا