نگرشی کیفی، بر کالبد باغ آبی “چشمه علی” دامغان

چکیده: نیایش آب و گیاه و به تدریج نیایشگاه هایی که در ارتباط با این عناصر مقدس برپا شده است از دیرباز میان ایرانیان متداول بوده و امروزه در نقاط دور و نزدیک در اعماق جنگل ها در دل کوه ها و صخره ها آثار این آیین های مقدس بچشم می خورد برداشت از اسطوره های طبیعت توسط انسان در آیین ها موج می زند ( شهرزادی-1375) باغ آبی چشمه علی ، از جمله باغ های تاریخی ایران است که که از دیرباز به عناوین مختلف مورد توجه قرار گر ...

ادامه نوشته

رنگ در منظر چشمه علی دامغان

چکیده رنگ یکی از عناصر تشکیل دهنده منظر بوده و به نوعی از تعامل طبیعت و دست ساخت های انسان حاصل می گردد. بدین ترتیب علاوه بر این که از زندگی انسان ها تاثیر می پذیرند بر آن نیز تاثیر می گذارند. در این مقاله به بررسی موضوع رنگ در سمنان به عنوان منظریدر حاشیه کویر پرداخته شده و فضای چشمه علی دامغان به عنوان نمونه موردی بیان می شود. کلمات کلیدی: منظر، رنگ، چشمه علی، مجموعه مقدمه امروزه هنگامی که در سمنان قدم می ...

ادامه نوشته

سیستم آبرسانی شهر سمنان

آب پخش کن که در اصطلاح محلی آبیاری سنتی سمنان آن را "پارا" می نامند در شمال شهر سمنان واقع شده که به واسط شیب دار بودن زمین ، آب رودخانه گل رودبار (در شمال شهر سمنان) با سرعت به مخزن اولی آب میریزد. تعداد این مخزن ها شش عدد است. هر یک از این مخزن ها نسبت به دیگری در سطح بالاتری قرار گرفته است که پله ای شکل به هم مربوط می گردند. در جهت طولی هر مخزن چوبی به نام "برجن" نصب گردیده است که آب از آن سرازیر شده و ب ...

ادامه نوشته

آب، بهانه شکل گیری معماری و منظر

 آب به عنوان عنصری مقدس از دیرباز در معماری ایران حضور داشته است . از آنجا که آب آبادانی را با خود به همراه دارد، همواره سکونتگاه ها در اطراف ان شکل میگرفته و بنابراین در بررسی شکل گیری سکونتگاه ها توجه به آب غیر قابل چشم پوشی میباشد. در سفر به استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه از مکانهایی دیدن کردیم که در همه آنها آب بهانه شکل گیری آنها بود. آنچنان که اگر آب در قله کوه حاضر بود معماری نیز فارغ از عم ...

ادامه نوشته

در؛ عنصری منظرین در نوش آباد

چکیده در بررسی دید و منظر نوش آباد ، به در خانه هایی برخوردیم که دارای نگاره های تزئینی فلزی می باشند. این نگاره های فلزی بر درهایی که مربوط به صد سال اخیر می باشند دیده شده اند. با توجه به توضیحات اهالی، این طرح ها بر روی درهای قدیمی نیز وجود داشته و فراوانی آن نیز نسبت به حال بیشتر بوده است. نقش این نگاره ها اکثرا به شکل شمسه بودند که در همه جا دارای تقارن محوری و در اکثر جاها از تقارن مرکزی برخوردار بودن ...

ادامه نوشته

کاربرد نور در طراحی پارک

نور یکی از عوامل موثر بر ارزش فضایی است و به وسیله آن می توان خواص دیگر فضا، مثل رنگ و بافت را تغییر داد و یا بر آنها تاکید کرد. استفاده درست و بجا از نورطبیعی و مصنوعی برکیفیت فضا تاثیر دارد. نقش نور در شب برای پارک مورد نظر نقش هویت بخش دارد زیرا علاوه بر دیدی که از شهر به پارک وجود دارد موجب سهولت استفاده کاربران در شب می شود که این در واقع کانسپت اصلی طراحی است. تعریف نور: از نظر فیزیکی: انرژی تشعشعی که ...

ادامه نوشته

مصالح در معماری منظر – قسمت دوم

مصالح غیرزنده؛ مصنوعی، بتن: بتن به علت شکل‌پذیری بالا، دوام، استحکام و هزینه کم از مصالح پر کاربرد در فضاهای باز است. بتن در کف سازی، اجرای دیواره ‌ها، پله و مبلمان استفاده می‌شود. در اجرای کف های بتنی، تعیین نوع مصالح و نحوه‌ به هم چسباندن لایه ‌ای اساس، زیراساس و رویه از اهمیت خاصی برخوردار است. نوع مواد مسلح کننده و قالب ریزی نیز باید تعیین شوند. ضخامت کف بتنی با توجه به بار ترافیکی بین 12 تا 20 سانتیمتر ...

ادامه نوشته

مصالح در معماری منظر – قسمت اول

مقدمه: فرآیند طراحی در معماری منظر شناخت مسائل گوناگون را می طلبد. هنگامی که به مفهوم طراحی فکر می کنیم، هنگامی که از نیروهای سایت بهره می گیریم، زمانی که طراحی می کنیم، اجرا می کنیم و از آن مراقبت می کنیم با مصالح روبرو هستیم. مصالح به مثابه ابزار در معماری منظر قابلیت هایی افزون بر مصالح در معماری، در اختیار ما قرار می دهند. طراحی در فضای باز و مصالحی چون نور، سایه و آب این امکان را قوت می بخشند. در درون ...

ادامه نوشته

باغ باران

مقدمه افزایش مصرف آب به لحاظ رشد جمعیت از یک سو و ظهور تقاضاهای جدید برای آب از سوی دیگر، کاهش روز افزون سرانه آب رادر تمام جهان موجب گردیده است. با وجود این شرایط در کشور ما از آب باران، این نعمت خدادادی به صورت صحیح استفاده نمی شود و میزان زیادی از آب باران به خصوص در شهرها بر روی سطح خیابانها و حتی بر روی موزاییکهای حیاط منازل باقی مانده و در اثر حرارت خورشید بخار شده و از دسترس خارج می شود. حال با توجه ...

ادامه نوشته

راهنمای جابجایی و انتقال درختان – قسمت دوم

روش هاي جابجايي روش دستي (جعبه گذاري) روش دستي شامل دو مرحله است كه بسته به نوع درخت از چند روز تا چند هفته يا بيشتر به طول مي انجامد. در روش دستي، اولين قدم كندن زمين توسط كارگر به صورت دايره اي يا مربعي شكل به دور درخت و به اندازه تخميني محيط ريشه درخت مي باشد كه بسته به اندازه درخت ساعت ها طول كشيده و نياز به نيروي كار فراوان و همراه با آسيب هاي ريشه اي خواهد بود. در طي حفاري، قسمت هاي بسياري از ريشه به ...

ادامه نوشته

راهنمای جابجایی و انتقال درختان – قسمت اول

جابجايي درختان امري است كه به طور معمول و همه ساله در فصل كاشت، از نهالستان ها به مقاصد نهايي كاشت انجام مي شود. اما آنچه در اين نوشتار بيشتر مورد توجه بوده است، جابجايي درختان مسن تر يا چند ساله اي است كه به دلايل مختلف مكان فعلي زيست شان، مناسب نبوده و قطع آنها نيز به صرفه نمي باشد و نياز است تا بعد از انتقال، در مكاني ديگر - از فاصله چند متري گرفته تا ده ها كيلومتر دورتر- كاشت مجدد2 شوند. چنين فرآيندي مس ...

ادامه نوشته

| ترجمه شده توسط وبسایت هیــگز | ذره ی خدا

بازگشت به بالا