تاریخ معماری منظر Reviewed by Momizat on . مقدمه: معماري منظر هنر و دانشي جديد، نوپا و نا آشنا است که از تلفيق و آميزش علومي مختلف پديد آمده و با توجه به موفقيت آن در طراحي و توجه به فضاهاي محيطي و بيرون مقدمه: معماري منظر هنر و دانشي جديد، نوپا و نا آشنا است که از تلفيق و آميزش علومي مختلف پديد آمده و با توجه به موفقيت آن در طراحي و توجه به فضاهاي محيطي و بيرون Rating:

تاریخ معماری منظر

Jeld 21 تاریخ معماری منظر landscape history
مقدمه:

معماری منظر هنر و دانشی جدید، نوپا و نا آشنا است که از تلفیق و آمیزش علومی مختلف پدید آمده و با توجه به موفقیت آن در طراحی و توجه به فضاهای محیطی و بیرونی افراد و همچنین نیاز به ایجاد حس زیبایی در فضاهای شهری، در چند دهه اخیر موفقیتی ویژه و ممتاز کسب کرده است.
اهداف این رشته بر سه زمینه زیبایی شناسی، کارکردی و خواناسازی محیط بر اساس فرهنگ و هویت افراد و جامعه شناخته می شود. (منصوری، ۱۳۸۳) بنابراین با توجه به اهمیت آن از لحاظ هویت بخشی و زیبا سازی به محیط آدمیان، می توان ریشه آن را در قرن ها قبل جستجو کرد و برای شناخت و شناساندن هر چه بیشتر این رشته نو در ایران، لازم است که تاریخ آن را مورد مطالعه و پژوهش قرار داد.

 تعریف معماری منظر:
معماری منظر هنر برنامه ریزی، طراحی، مدیریت، نگهداری، احیاگری زمین و طراحی دست ساخته های بشری است. حوزه این حرفه در بر گیرنده حرفه ها و مباحثی چون معماری، طراحی سایت ها، توسعه حوزه های مسکونی، اصلاح و احیاء محیط زیست، برنامه ریزی و طراحی شهری، طراحی پارک ها و مراکز تفریحی، طراحی منطقه ای و نگهداری از سایت های تاریخی می باشد.
تاریخ معماری منظر با تاریخ باغبانی مرتبط است ولی هم وسعت نیستند. در واقع هر دو هنری هستند که از ترکیب طراحی بر شکل زمین، آب، راه و دیگر عناصر به وجود می آیند ولی طراحی باغ یا باغبانی تنها با محیط های خصوصی چون (پارک ها، باغ ها و …) سر و کار دارد و طراحی منظر با طراحی بر روی محیط های باز و وسیع مانند فضاهای باز عمومی (میادین شهری، پارک های شهری، راه های سبز و …) سر و کار دارد.

 تاریخ معماری منظر:
قرن ها پیش رومن ها از معماری منظر در مقیاسی وسیع بهره برده بودند و هم اکنون در این باب نوشته های ویتروویوس (vitruvius)  و دیگر باقی مانده ها از لایه های شهرها، نشان و دلیلی بر وجود معماری منظر در آن ایام است.
پس از قرون وسطی و چند قرن دشمنی با طبیعت، می توان گفت که منظر یاLandscape  ابداعی تصویری بوده که از اواخر قرن ۱۵ به وجود آمده است و به گفته آلن راجر فیلسوف فرانسوی، آغاز کاربرد واژه منظر به عصر رنسانس باز می گردد. (منصوری،۱۳۸۳) همانند دیگر هنرها، این هنر نیز تا طراحی باغ ها در عصر رنسانس احیاء نگردیده بود و شاهدهای بارز این ادعا، باغ ویلاهایی چون ویلادسته(villa dEste) و تیوولی(Tivoli) هستند. باغ های رنسانس در حدود قرن های ۱۶ و ۱۷ توسط کارهای طراحی به نام لونوتره (Le Notre)  توسعه یافت.
اولین کسی که درباره “ساخت و ایجاد (making) منظر” نوشته است، جوزف ادیسون(Joseph Addison)  در سال ۱۷۱۲ بوده است. واژه “باغبان منظر (Landscape gardener)” توسط ویلیام شنستون (William Shenston) برای اولین بار در سال ۱۷۵۴ به کار برده شد ولی اولین فرد حرفه ای که از این عنوان استفاده کرد، هامفری رپتون(Humphry repton)  در سال ۱۷۹۴ بود. واژه “معماری منظر (landscape architecture)” اولین بار توسط اسکاتمن گیلبرت لین میژن(Scotman Gilbert Laing Meason) در عنوان کتاب وی به نام “معماری منظر نقاشان بزرگ ایتالیا” در سال ۱۸۲۸ در لندن به کار گرفته شد که در باب نوعی از معماری بود که وی در نقاشی مناظر کشف کرده بود. سپس این واژه توسط لودن (Jc Loudon) و دونینگ (Aj Downing) به کار گرفته شد و برای اولین بار خطاب به حرفه ای به نام فردریک لو المستد(Fredrick Law Olmsted)  در سال ۱۸۶۳ به کار رفت.
در قرن ۱۸، انگلستان به عنوان قطبی از سبکی جدید در طراحی منظر شناخته شد و شخصیت هایی چون ویلیام کنت(Willim Kent)، هامفری رپتون و مشهورترین آنها لانسلوت براون(Lancelot Brown) ، با قدرتی ویژه، پارک های بزرگ ملی انگلیس را که دارای طبیعتی بکر و ناب بودند را دگرگون ساختند. امروزه خیلی از این پارک ها باقی هستند.
بنابراین پیش از قرن ۱۸ میلادی، طراحی چشم اندازها به شدت متکی بر هنر و نظریه آرمان گرایی بود و به طور مثال طبیعت را به صورت آرمانی و کمال گرای آن تصور می کردند ولی در اواخر قرن ۱۸ میلادی، طبیعت معنای جهان طبیعی را به خود گرفت و در نتیجه تقلید از طبیعت برای شکل دادن به آن مسخره آمیز گردید. (رهبر بهبهانی، ۱۳۸۲)
در قرن ۱۹ میلادی برنامه ریزی شهری مهم تر شده و در نیمه دوم قرن، شروع رسمی حرفه معماری منظر را می توان به فردریک لا المستد نسب داد. وی نهضت پارک(park movement)  را در آمریکا پایه گذاری کرد و یک سری از پروژه های پارک هایی را که تاکنون تأثیر بسیاری بر آموخته های معماری منظر داشته اند را به پایان رساند. نمونه هایی از آنها، پارک مرکزی نیویورک، پارک جستجو در بروکلین و … می باشند.
کاربرد کلمه معمار منظر بعد از بنیان گذاری جامعه معماران منظر آمریکا(ASLA)  در سال ۱۸۹۹ و اتحادیه بین المللی معماران منظر (IFLA)  در سال ۱۹۴۸ شایع گردید.
در ادامه، از آغاز قرن ۲۰ میلادی، چشم انداز به عنوان مکانی که منتج از فرآیندها و عوامل شکل دهنده متفاوت است، مطرح شد و در اوائل دهه ۱۹۰۰ طبیعتی که المستد و دیگران زمانی آن را در تقابل با شهر و به عنوان درمانی برای نارسایی های شهری می دانستند، به صورت یکی از اجزای شهری در آینده و به عنوان جایگاهی برای شکل گیری ویژگی های شهری، چه آزاد و چه نظام یافته، مطرح شد. (موگروئر، ۱۳۸۰)

 نتیجه:
بنابراین باید بدانیم که زیبایی طبیعت بکر، همانند آنچه که امروز آن را می شناسیم و تحسین می کنیم، تا پیش از قرن ۱۸ مطرح نبوده است. (منصوری، ۱۳۷۸) منظر با تعریف امروزین آن از قرن ۱۸ میلادی و در پس رویکردهای فرهنگی جامعه اروپائیان نهاده شده است و در واقع دستاوردی از اندیشه های مدرن می باشد. حال با توجه به رشد بیش از پیش صنعت و مدرنیته در شهرها و محیط های انسانی و گذران بیش از دو سوم ساعات شبانه روز از عمر افراد در همین محیط های خارجی و بیرونی، ضرورت رسیدگی به محیط زیست و کیفیت این نوع فضاها مد نظر قرار می گیرد که فرآیند این ضرورت، شکل گیری شاخه های جدیدی از علوم مختلف برای ساماندهی محیط و توجه به ابعاد گوناگون آن می باشد.
بر این اساس و اهداف کارکردی معماری منظر که توجه به خواناسازی یا شفاف سازی محیط برای کاربران و ایجاد محیطی آرام و شناخته برای مردم است، بر خلاف تصور عامیانه، معماری منظر تنها زیباسازی محیطی نیست و رویکردی چند بعدی دارد (منصوری، ۱۳۸۳) و هم اکنون به عنوان یک نظم و فرآیند، توسعه و ادامه یافته و عهده دار بسیاری از حرکات طراحی و معماری در قرن بیستم می باشد.

 منابع:
۱٫ رهبر بهبهانی، شبنم. ۱۳۸۲٫ “تعریف منظر و منشأ آن”. گزارش طرح پژوهشی، دانشکده هنرهای زیبا. دانشگاه تهران.
۲٫ منصوری، سید امیر. ۱۳۷۸٫ “چشم اندازهای شهر ایرانی”. شهر نگار.، شماره بهمن و اسفند.
۳٫ منصوری، سید امیر. ۱۳۸۳٫ “درآمدی بر شناخت معماری منظر”. فصل نامه باغ نظر. شماره ۲٫
۴٫ موگروئر، روبرت. ۱۳۸۰٫ “تفسیر محیط به روشهای سنتی، ساختار زدایی و هرمنوتیک”. مترجم منوچهر طبیبیان. نشر دانشگاه تهران.

“دانلود فایل های پیوست مطلب”

—————————————————————————————–

document تاریخ معماری منظر landscape history تاريخ معماري منظر (59.5 KB)

 &nbsp  &nbsp &nbspتعداد دانلود: 28

 &nbsp  &nbsp &nbspزمان آخرین دانلود: یکشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۶

——————————————————————————————

ارسال یک دیدگاه

| ترجمه شده توسط وبسایت هیــگز | ذره ی خدا

بازگشت به بالا