تعریف منظر فرهنگی

چکیده: در این بخش به تعریف مفهومی و نه واژگانی از منظرفرهنگی پرداخته شده است. به طور کلی این منظر  تعاملی شامل تأثیرات متقابل این دو (منظر و فرهنگ) بریکدیگر است که تحت عنوان «منظر متأثر از فرهنگ» مطرح می شود.یعنی منطقه ای جغرافیایی و مکانی طبیعی که متأثر از فرهنگ بشری تغییر و تحول یافته. این منظر را به دلیل حضور انسان منظر فرهنگی می نامند. اهمیت این بحث در بخش «ذهنی» و «ادراکی» منظر است که همه جوانب فرهنگ ر ...

ادامه نوشته

یادداشت‌ هایی در باب منظر فرهنگی

مقدمه: سلسله یادداشت های "منظر فرهنگی" برگرفته از پروژه تحقیقاتی درس مبانی نظری نگارندگان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران است. این تحقیق که به راهنمایی استاد "دکتر منصوری" انجام شده است، شامل مطالب و یادداشتهایی درباره مقوله منظر فرهنگی است. آنچه از این شماره در نشریه اینترنتی Manzar.ws تحت عنوان "منظرفرهنگی" ارائه می‌شود؛ حاصل جمع‌بندی و دسته‌بندی این تحقیقات در یادداشتهایی هفت‌گانه است که عبارتنداز: ی ...

ادامه نوشته

چرا مناظر فرهنگی در کنار آب ها شکل می‌گیرند؟

مروری بر نقش پررنگ آب در شکل گیری منظر فرهنگی در غرب ایران بررسی شکل گیری منظر فرهنگی تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی ، طاق بستان و بیستون در  استان کرمانشاه: منظر: بخشی از محیط است که ما در آن ساکن بوده و به واسطه ادراکاتمان آنرا درک می کنیم و گریزی از آن نیست. (بل ،سایمون منظر،الگو ادراک فرایند ص 91 ) فرهنگ، واژه ای است درباره شیوه زندگی مردم؛ به معنی روشی که مردم، کارها را انجام می دهند.گروههای متفاوت ...

ادامه نوشته

منظر مجازی در چشمه علی دامغان

در چشمه علی دامغان مخاطب به محض حضور در باغ به دلیل خود نمایی عنصر آب در آن، خود به خود به کناره ی استخر کشیده می شود؛ در این حین هرچه نزدیک تر می شود، انعکاس تصاویر در آب برای وی مشهودتر است. اینکه هر آنچه در افق دید ناظر وجود دارد؛ اعم از سطح زمین، بوته ها، درختان، بناها، منظره های دور دست مثل توالی کوه ها و سرانجام آسمانِ بی انتهایِ آبی، در آینه ی آب به صورت قرینه تصویر می شود، در نوع خود برای ناظر مفهوم ...

ادامه نوشته

نقش مراسم های جمعی و آیینی در شکل گیری محله

چکیده: محله یک جزء و یک سلول پایه فضایی برای ایجاد جامعه است که در برگیرنده مردم و روابط بین آن ها می باشد. محله به عنوان یک جزء از جامعه و شهر دارای دو بیان معنایی و کالبدی است. بیان معنایی آن به جنبه های ذهنی محله و بیان کالبدی به جنبه های عینی و عوامل تأثیرگذار بر آن بستگی دارد. کالبد یک محله به عنوان یک عامل عینی خود از نمودهای غیر عینی تأثیرگذار شکل گرفته که نوع رفتار و حرکت مردم در یک محله مثالی از ای ...

ادامه نوشته

بازی با سطوح برای تولید هویت های منظر

چکیده: اختلاف سطح  ظرفیت ساز موقعیت هایی برای تولید  هویت های منظر شهری یا فرهنگی می باشد. نکته جالبی که در بافت شهر آران و بیدگل توجه را به خود جلب میکند، این است که فضای معماری علاوه بر گسترش در یک سطح، گاهی با توجه به نیازهای زمینه می تواند در دو یا چند سطح شکسته شود و برای جوابگویی به نیاز های مختلف سطوحی افقی را در ارتفاعات مختلف شکل دهد. اختلاف سطح ایجاد شده نقطه عطفی را پدید آورده که با گزینش یک منظر ...

ادامه نوشته

تعامل عینیت و ذهنیت در منظر آئینی؛ نمونه موردی حسینیه خانقاه در شهرستان آران و بیدگل

چکیده با عبور از کوچه و گذرهای هر محله در شهر , فضاهایی توجه ما را به خود جلب می کنند که گویی قلب تپنده این محله ها می باشند . با آنکه کالبد ساختمانها تفاوت اندکی با سایر بناها دارد اما چیزی در آنها موجود است که آنها را متفاوت از سایر ابنیه کرده است , شاید : مراسم و آئینها , حضور مردم در کنار هم , حتی خاطرات و یادمانهایی که از روزهای خاص برایمان به یادگار مانده , ...  در واقع حضور مردم و دلیلی که مردم را در ...

ادامه نوشته

حیات اجتماعی در قلب تاریخی شهر نقدی بر پروژه احیای بافت تاریخی بیدگل

فرضیه: ساختار شهر تاریخی، یک عنصر یکپارچه و واحد است. مرکز تاریخی شهر مجموعه ای است از بازار، مسجد، حسینیه، آب انبار، حمام و ...؛ دانه های ریز و درشتی که با کارکردهای شهری متفاوت و البته تعریف شده، توسط یک عامل اتصال دهنده محوری به یکدیگر متصل شده اند؛ رشته واصل این عناصر تنها از جنس کالبدی نبوده، بلکه ابعاد اقتصادی و اجتماعی را نیز در بر می گیرد. از طرف دیگر انسان تنها با حرکت در امتداد کالبدی کشیده و خطی ...

ادامه نوشته

نقش معمار منظر در منظر فرهنگی – قسمت دوم

دوم: مروری بر مدیریت منظر فرهنگی سوم: وظایف معمار منظر تخصص حرفه ای معماران منظر به برنامه ریزی، هماهنگی، طراحی و مدیریت فضاهای بیرونی مرتبط است که این فضاها می توانند مقیاس های متنوع را شامل شوند. آن ها غالبا با ساختمان ها یا تشکیلات ساخته شده هم پیوندند. ابزار و عوامل سنتی که معمار منظر به وسیله آن ها کار می کند شامل شکل زمین و خاک، پوشش گیاهی، آب، چشم اندازها، کف سازی و ساختارهای ساده است.  لیکن همه عناص ...

ادامه نوشته

نقش معمار منظر در منظر فرهنگی – قسمت اول

نگارش پیش‌رو بخشی از مطالعات مربوط به طرح 3 معماری منظر به راهنمایی مهندس شیبانی در بهار 1387 است. همچنین می‌بایست از خانم بهارلو که در به ثمر رساندن این پروژه همراه اینجانب بوده‌اند، نام برده، زحماتشان را سپاس گویم. نخست: ماهیت منظر فرهنگی منظر: بخشی از محیط است که ما در آن ساکن بوده و به واسطه ادراکاتمان آنرا درک می کنیم و گریزی از آن نیست.  (بل ،سایمون منظر،الگو ادراک فرایند ص 91 ) تصویر 1: منظر و فرهنگ ...

ادامه نوشته

منظر فرهنگی در بافتهای فرسوده

بر اساس يكي از تعاريف، معماري منظر، حرفه اي است كه نقش اجتماعي آن تركيب علم و هنر به منظور مديريت برنامه ريزي و طراحي محيط و منظم فيزيكي و فرهنگي شامل طبيعت بكر و شهر رشد يابنده است. در اين گزارش آنچه مورد بررسي قرار مي گيرد جنبه هاي فرهنگي منظر است و شيوه هاي طراحي آنها در بافت فرسوده شهر شيراز. طبق آمار شهرداري شيراز هشتاد درصد بافت تاريخي شهر شيراز را بافت هاي فرسوده شهري تشكيل مي دهند كه به دليل وجود كو ...

ادامه نوشته

| ترجمه شده توسط وبسایت هیــگز | ذره ی خدا

بازگشت به بالا