معنای آب در باغ ایرانی، از میان اشعار مولوی – قسمت اول

چکیده: پیوند ناگسستنی ادبیات فارسی و باغ ایرانی همواره مورد توجه بوده است. شعرای پارسی گوی، گاه به توصیف باغ ایرانی پرداخته اند و گاه بصورت نمادین جلوه های آن را بازتابی از جنت انگاشته اند. آثار مولوی، به عنوان یکی از موثرترین شاعران و عرفای ایرانی بر فرهنگ اسلامی- ایرانی، میتواند یاری بخش تفسیر باغ ایرانی باشد. تمثیل های مورد استفاده مولوی در مثنوی درطول سالیان مورد توجه اندیشمندان بوده و همچنین توسط عامه ...

ادامه نوشته

نشانه در سمنان

شهر،نشانه ،سفر دیدن هدف می خواست و شوق،سفری پر از تجدد، راه طی می شد در جست و جوی نقطه عطفی شاید تا ، نگاهی صرف آن شود، کویر و جاده،آبی و خاکی،سفید و سیاه ،تکراری و عجیب  و گاهی سراب . ایستگاه اول :استوانه ای پر از سایه ،درخت کهنسال در پس بنایی متخلخل،قرار گاهمان شد، تا بیانی باشد بر خاصیت  نشانه ای درخت قدیمی،با سایه ای عظیم. دورها چشمه ای جوشیده بود، جایگاه تقدس دخیل هایشان زیر درخت کج خلق،  نماد ابدیتی ا ...

ادامه نوشته

منظره پردازی نظامی در منظومه هفت پیکر

چکیده : این نوشتار که به جستجوی منظره پردازی نظامی در هفت پیکر می پردازد مشتمل بر دو بخش است: در ابتدا مقدمه ای که شامل فرضیه سمبلیک بودن منظره سازی نظامی است بیان می شود و پس از آن مطلبی در باب این منظومه و داستانهای هفت گانه آن به صورت کلی آورده می شود و در مورد بهرام گور شخصیت اصلی داستان وخواستن هفت دختر از هفت اقلیم ، ساختن هفت گنبد با هفت رنگ برای آنها که هر کدام منسوب به سیاره ای است و گذراندن هفت رو ...

ادامه نوشته

بیان هنرمندانه باغ ایرانی

چکيده: شكل گيرى مفهوم وار و ايجاد تعامل ميان فضاى انسانى و طبيعت و به نظم آوردن هر آنچه در باغ است، خود گواه اين است كه ايرانيان بر اساس ايده اى برگرفته از بهشت و با دستمايه قراردادن آنچه در پيرامونشان داشتند وبا نظر به تجربيات نياكانشان، فضايى به غايت زيبا و با معنا آفريدند كه بسيار مطالعه و پژوهش طلب مى كند تا به شناخت درآيد و باز اگر دريابيم كه اين فضاى باارزش چگونه امروز به حاشيه رانده شده و نه صرفاً كا ...

ادامه نوشته

نگاه به طبیعت در شعر معاصر ایران – قسمت سوم

جستجوي واژه خاك و تعبيرات آن در شعر معاصر فصل انفجار خاك خواب رفته / دل خاك پاك / پيوند با خاك / مسير ريشه هاي حيات در پيچ و تاب خاك / بوي تشكيل ادراك در زمين هاي تاريك / خاك خشنود / روي خاك فنا / گوهي ناپيدا در كف دست زمين / سفالينه اي از خاك «سيلك» / رُفتن خاك زمان / نه در اين خاك نشانه ترس / دانه را در خاك آيينه نهان ساختن / خاك زندگي / خاك فراموشي / ... خاك در شعر معاصر، يادآور معاني متعددي است. واژه خا ...

ادامه نوشته

نگاه به طبیعت در شعر معاصر ایران – قسمت دوم

ويژگي شعر سهراب و صور خيال او از طبيعت شعر سهراب، تصويرگرا و ايماژي است. او تصاوير متوالي و كوتاه و بي واسطه از طبيعت را مانند يك فيلم در كنار هم قرار مي دهد و در اين تصاوير، همزمان روح را به ماده و ماده را به روح بدل مي كند. از اين لحاظ شعر او با ادبيات سبك عراقي كه در يك ايماژ با وجه شبه ثابت و جاوداني، ابتدا يك عينيت ضعيف و خاكي را نمايش مي دهد و بعد يك ذهنيت والا را در اين ظرف به زعم خود كوچك مي ريزد، ك ...

ادامه نوشته

نگاه به طبیعت در شعر معاصر ایران – قسمت اول

چكيده انسان به خلق محيط اطراف خويش - به عنوان يك محصول فرهنگي - به گونه اي انديشمندانه مي پردازد و اين انديشه ها در طبيعت و محيط اطراف او منعكس مي شود. از اين رو آفرينش فضاهاي منظر بدون شناخت دقيق تحولات انديشه ها در نسبت با زمان امكان پذير نيست. هميشه نقاط عطف در تغيير و يا تحول انديشه ها و دلايل بروز آنها مورد توجه است. آنچه «ويليام كوهن» آن را «تغيير پارادايم» مي نامد.جريان سبك نو شعر فارسي در دوره شكوفا ...

ادامه نوشته

منظر ترس در ادبیات برام استوکر

چکیده یکی از گرایشاتی که معمولاً برای گروه سنی نوجوان و جوان وجود دارد، انگیزش حس ترس در آنهاست. استقبال روز افزون این قشر از آثار هنری این ژانر مبین این گفته است. در سال های اخیر تلاش های زیادی در عرصه های مختلف هنری ایجاد و قانونمند کردن این حس صورت گرفته که اکثراً با شکست مواجه شده است. مقاله پیش رو نگاهی اجمالی به دستاوردهای یکی از نمونه های موفق ادبی این ژانر و کمک از آن برای خلق فضایی با این مضمون در ...

ادامه نوشته

مینیاتور ایرانی

فرضیه: هنر مینیاتور هنری سمبلیک است و نمی تواند هنری مقدس باشد. چکیده: يك موسيقيدان صدا‌ها را از رودخانه، پرندگان، غرش آسمان و ... مي‌گيرد و در نت ‌هاي خود مي‌آورد. استادان مينياتور ايراني همواره براي رنگ آميزي، از زيبايي‌ هاي طبيعت و محيط زيست استفاده كرده ‌اند. اين رنگ‌ آميزي به ‌خاطر تصوير زيباي واقعي طبيعت بوده و در بعضي مواقع استادان از اصول تصوير نگارگري طبيعت هم استفاده كرده ‌اند، اصولاً نگاه هنر و ف ...

ادامه نوشته

بررسی طبیعت گرایی در نقاشی دیواری های عامیانه – دوره صفوی و قاجار – قسمت دوم

بررسی طبیعت گرایی در نقاشی های دیواری عامیانه- خانه های مسکونی و کاخ ها تصویر شماره 8: کاخ عالی قاپو، اصفهان، ماخذ: نگارنده کاخ عالی قاپو، اصفهان، دوره صفوی نمونه موردی شماره 1 چون درخت شکوفه و بوته های گل به همراه پرندگان در حال پرواز برگرفته از نقاشی های مینیاتور آن دوره، صفوی، به صورتی واقع­گرایانه و تزئینی در زمینه سقف در هم می پیچند و در کنار نقوش انتزاعی گیاهی سقف را مزین می سازند. در این ضمن همچنین ن ...

ادامه نوشته

بررسی طبیعت گرایی در نقاشی دیواری های عامیانه – دوره صفوی و قاجار – قسمت اول

چکیده دیوارنگاری و از جمله نقاشی روی ­دیوار(نقاشی روی دیوار با توجه به مفهوم خاصی که پیدا کرده، بخشی از دیوار نگاری را در بر می گیرد و معمولاً ایجاد نقش بر روی گچ یا آهک را شامل می ­شود.(شریف زاده، صفحه 9)هنری است که در ایران به خصوص قدمتی دیرینه دارد. از زمان غارنشینی انسان در فلات ایران تا دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی در ایران شاهد نمونه ­های متنوعی از دیوارنگاری در اماکن عمومی و خصوصی ...

ادامه نوشته

| ترجمه شده توسط وبسایت هیــگز | ذره ی خدا

بازگشت به بالا